Köpvillkor

Brittfurns e-shop och butik erbjuder stilrena och klassiska möbler, vacker inredning och namnkunniga mĂ€rken frĂ„n England och resten av vĂ€rlden. Vi söker stĂ€ndigt efter de bĂ€sta mĂ€rkena och kollektionerna med betoning pĂ„ internationell inredning och design. Vi vill att du som kund ska kĂ€nna att det Ă€r bekvĂ€mt och tryggt att handla genom vĂ„r e-shop ”www.brittfurn.se” (hĂ€refter ”hemsidan”) och den fysiska butiken. DĂ€rför tillĂ€mpar vi nedan stipulerade köp- och leveransvillkor (hĂ€refter ”villkoren”) pĂ„ de bestĂ€llningar som sker i enlighet med första punkten.

Översikt


Dessa villkor tillÀmpas pÄ samtliga bestÀllningar och köp som Àr gjorda genom hemsidan eller den fysiska butiken av en konsument eller nÀringsidkare och dÀr leverans sker till en medlemsstat i Europeiska Unionen. Med konsument avses en fysisk person som handlar för ÀndamÄl som huvudsakligen faller utanför nÀringsverksamhet. I de delar detta avtal strider mot Konsumentköplag (1990:932) eller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affÀrslokaler ska dessa tillÀmpas istÀllet dÄ det rör sig om ett avtal med en konsument. Vid avtal med nÀringsidkare anvÀnds Köplag (1990:931) som utfyllnad gÀllande frÄgor som inte avtalats om i detta avtal.


2.1 MervÀrdesskatt
Samtliga priser pÄ hemsidan Àr angivna i svenska kronor och Àr inklusive moms om 25%. Moms utgÄr vid samtliga bestÀllningar dÀr leverans sker till en medlemsstat i Europeiska Unionen.

2.2 Frakt
Samtliga priser pÄ hemsidan Àr angivna exklusive frakt. Vi levererar alla tapet- och tygköp över 500 svenska kronor fraktfritt till Sverige, Danmark eller Finland. Vid köp under 500 svenska kronor med leverans till ovan nÀmnda lÀnder eller, oavsett pris, vid köp med leverans till nÄgot annat Àn tidigare nÀmnda lÀnder tillkommer en kostnad för frakt. Fraktkostnaden anges i samband med bestÀllningen.

De ovannĂ€mnda fraktkostnaderna gĂ€ller endast för tapeter, tyger och belysning. GĂ€llande möbler tillkommer kostnad för leverans som normalt kostar 1 000 kr. Önskar kunden köpa till inbĂ€rning av varan tillkommer en ytterligare kostnad som berĂ€knas vid köptillfĂ€llet.

2.3 Tapet- och tygprover
Att bestÀlla tapet- och tygprover kostar 50 svenska kronor. Proverna skickas med vanlig post och Àr dÀrför omöjliga att spÄra. Detta gör att Brittfurn saknar kontroll över dess leverans nÀr provet vÀl Àr skickat. Vanlig leverans tid Àr 1 till 3 veckor. Har inte tapetprovet kommit efter 3 veckor, vÀnligen kontakta Brittfurn för att fÄ ett nytt utskickat.

2.4 Rabattkod och Presentkort
Om du vill nyttja en rabattkod eller ett presentkort mÄste du ange detta i samband med bestÀllningen. En icke angiven rabattkod eller ett icke angivet presentkort kan inte lösas in efter att bestÀllningen fullgjorts.


Er bestÀllning gjord genom hemsidan Àr inte bindande för Brittfurn i samband med att du mottagit en orderbekrÀftelse. Detta beror pÄ att en stor del av vÄrt sortiment utgörs av bestÀllningsvaror. Dessa varor kan ha tagits ur produktion eller av nÄgon annan anledning vara omöjliga för oss att leverera. Brittfurn förbehÄller sig dÀrför rÀtten att makulera ordern inom en vecka frÄn den tidpunkt orderbekrÀftelsen mottagits. Detta hÀnder endast i undantagsfall och Brittfurn strÀvar alltid efter att meddela kunden sÄ fort vi fÄr vetskap om detta.

PrisÀndring och uppenbart felaktigt prissatta varor
Vi förbehÄller oss rÀtten att Àndra priser vid omstÀndigheter som vi inte rÄr över (till exempel valutaförÀndringar, höjda inköps- eller tillverkningspriser eller höjd moms). DÀrutöver förbehÄller vi oss rÀtten att annullera bestÀllningar dÀr varan Àr uppenbart felaktigt prissatt.


FÀrger och mönster uppfattas olika av olika personer. Det hÀr gör att de produkttexter som beskriver vÄra varor Àr tÀnkta att ge dig en kÀnsla, snarare Àn en fullstÀndig och uttömmande beskrivning, av en varas beskaffenhet. Det Àr inte ovanligt att till exempel en tapetfÀrg uppfattas annorlunda pÄ en datorskÀrm Àn i faktisk fysisk form. Vi kan aldrig garantera att tapeten eller tyget blir exakt samma fÀrg som kundens befintliga tapet, tapetprov eller tapetboken i vÄrt showroom. Detta Àr pÄ grund av att tapeterna och tygerna tillverkas i olika omgÄngar. Om kunden vill ha exakt samma fÀrgskala som tidigare bestÀllning sÄ mÄste vi ha batchnummret som följer med varje tapetrulle. Ovan sagda gör att vi starkt rekommenderar att du bestÀller enstaka tapet eller tygprover innan du gör ditt fullstÀndiga köp. Tapeter och tyger Àr bestÀllningsvaror och omfattas inte av ÄngerrÀtten (se punkt 10). Att bestÀlla tapet- eller tygprover kostar 50 svenska kronor. Proverna Àr oftast i A4- eller aningen mindre, format.

DÄ mÄnga av vÄra varor, exempelvis möbler, tillverkas pÄ bestÀllning eller utefter köparens önskemÄl sÄ kan dessa varor skilja sig i fÀrgnyanser frÄn exemplar till exemplar. Detta Àr nÄgot som sÀljaren inte kan pÄverka eftersom att samtliga Brittfurns möbler Àr tillverkade för hand och med material som kan skifta i egenskaper frÄn exemplar till exemplar. VÄr ambition Àr att tillgodose köparens önskemÄl sÄ lÄngt som Àr möjligt.


Vi erbjuder tre olika betalningssÀtt via hemsidan:

Klarna Checkout
Betalning via Klarna Checkout. Klarna Checkout erbjuder olika lösningar för din betalning. Du kan betala mot faktura, antingen hela beloppet eller i delbetalningar. Om du har ett konto hos Klarna sÄ kan du samla flera köp och betala dem pÄ en och samma gÄng. Du kan dessutom betala genom banköverföring eller med kort.Observera att företagskunder inte kan betala via Klarna Checkout.

Betalning mot faktura
Önskas betalning mot faktura ber vi dig maila oss pĂ„ info@brittfurn.se med information om vad som önskas köpas och dina faktureringsuppgifter. Observera att bestĂ€llningen skickas in till fabriken efter att Brittfurn har mottagit betalningen till sitt konto.

Betalning med betal- eller kreditkort (VISA och Mastercard)
Kortnummer och kortets giltighetstid mÄste anges. Pengarna dras frÄn kortet vid bestÀllningstillfÀllet. Kontrollera att ingen spÀrr mot internetbetalning finns pÄ kortet. Vid kortbetalning anvÀnder vi oss av Shopify Payments som samarbetspartner. Shopify Payments verifierar kreditkortet online pÄ ett snabbt och sÀkert sÀtt. Kortnumret skickas genom en krypterad uppkoppling direkt till banken. Vi har ej tillgÄng till nÄgon kortinformation eller bankkontoinformation. Om betalningen godkÀnns av banken överförs pengar frÄn ditt konto till vÄrt konto.

Vid bestÀllning och köp i den fysiska butiken
Vid bestÀllning och köp pÄ plats i den fysiska butiken erbjuds betalning via betal- eller kreditkort eller faktura. Observera att bestÀllningen skickas in till fabriken efter att Brittfurn har mottagit betalningen.

Handpenning
Vid bestÀllning av produkter med normal leveranstid pÄ 12 veckor eller lÀngre erbjuds kunden att först betala en handpenning om 30 % av totalbeloppet för att bestÀllningen ska skickas till fabriken, istÀllet för att betala hela beloppet direkt vid bestÀllning. Slutbetalning av resterande 70 % av totalbeloppet sker sedan vid uthÀmtande eller leverans av varan. Handpenningen Äterbetalas inte till köparen om köparen skulle hÀva köpet.


Leveranstid
LeveranssÀtt, villkor och leveranstid varierar beroende pÄ typ av vara och land. Till exempel kan en specialbestÀlld vara ta lÀngre tid att leverera Àn en som finns i lager i samband med bestÀllningen. Normal leveranstid för tapeter beror bland annat pÄ vilken leverantör som tillverkar den, frÄn vilket land den skickas och lagerstatus. Normal leveranstid för varje enskild tapet finns specificerad pÄ hemsidan under beskrivningen av tapeten.

För möbler Àr normal leveranstid 12 veckor. VÄra leveranstider kan dock komma att pÄverkas av faktorer utanför vÄr kontroll sÄ som exempelvis förseningar frÄn 3:e part. Ett exempel som kan hÀnda Àr nÀr vi sÀljer tygmöbler dÀr tyget bestÀlls frÄn tygleverantören som i sin tur skickar tyget direkt till möbelfabriken. Efter att tyget mottages av möbeltillverkaren inspekteras tyget noggrant av fabriken. Ifall det Àr nÄgot fel pÄ tyget bestÀlls/skickas nytt tyg frÄn tygleverantören. Ett annat scenario som kan uppstÄ Àr att tyget Àr slut hos tygleverantören. Utöver detta kan det finnas andra scenarier som kan uppstÄ som Àr utom vÄr kontroll. SÄledes Àr dessa leveranstider enbart en uppskattning och kan skilja sig frÄn bestÀllning till bestÀllning.

DröjsmÄl i leverans
I det fall att leveransen av varan dröjer frÄn vad som avtalats eller frÄn vad som skÀligen kan antas utgöra normal leveranstid strÀvar vi efter att i god tid underrÀtta kunden om detta. Skulle leveransen Àndock dröja ber vi dig att kontakta oss snarast möjligt. PÄ sÄ sÀtt kan vi snabbt och enkelt utreda vad som Àr orsaken till dröjsmÄlet. Vi anvÀnder oss av Postnord Logistics nÀr vi skickar tapeter och tyger. Alla andra leveranser sker genom individuella transportföretag beroende pÄ produkten. Förseningar kan uppstÄ i deras leveranstider. Brittfurn Àr inte ansvarigt för leveranstiden nÀr paketet övergÄtt till transportbolaget. Vi hjÀlper gÀrna vÄra kunder att reda ut anledningen till en eventuell försening.

LeveranssÀtt (inom Sverige)
‱  FörsĂ€ndelse via post.
‱  HĂ€mta i vĂ„r butik. Varorna kan hĂ€mtas i vĂ„rt showroom pĂ„ Sturegatan 20 i Stockholm, utan extra kostnad. Vi kontaktar dig nĂ€r produkten Ă€r fĂ€rdig att hĂ€mta. 

Transportskador
Vi anvÀnder oss av noga utvalda transportörer av god kvalitet. Dock kan transportskador alltid uppkomma. Som köpare Àr du skyldig att vid avlÀmnandet, eller i nÀra samband med avlÀmnandet, undersöka varan noga. Om du upptÀcker att varan Àr skadad pÄ nÄgot sÀtt ska du kontakta transportören eller vÄr kundservice (se punkt 11 för kontaktuppgifter). Transportskador Àr transportörens, inte Brittfurns, ansvar. Brittfurns ansvar för varan upphör nÀr den lÀmnar butiken med transportföretaget. Trots detta kommer vi sjÀlvklart alltid göra vÄrt bÀsta för att hjÀlpa er i kontakt med transportören.

Brexit & Covid-19
I samband med Brexit och Covid-19 kan det förekomma fördröjningar för samtliga fraktsÀtt. Vi gör vÄrt bÀsta för att pÄskynda samtliga leveranser.


Om du anser att varan pÄ nÄgot sÀtt Àr behÀftad med fel sÄ bör du reklamera varan i enlighet med punkt 8. Om varan Àr felaktig och du har reklamerat i rÀtt tid sÄ ser vi till att felet avhjÀlps eller att varan byts ut. Vill du hÀvda fel i vara sÄ Àr det ur bevissynpunkt av vikt att du har orderbekrÀftelsen. Se dÀrför till att spara den.


Reklamation av fel i vara eller av dröjsmÄl i leverans ska ske inom skÀlig tid. VÄra kontaktuppgifter hittar du under punkt 11. Vid tapeter och tyger gÄr det ej att reklamera vara om varan Àr anvÀnd. Var noga med att undersöka tapet/tyg innan anvÀndning. Brittfurn byter ej ut tapetrullar som Àr uppsatta eller tyger som Àr uppsydda.


Vi ansvarar inte för paket som inte uthÀmtats inom skÀlig tid. Vi ansvarar inte heller för outhÀmtade paket som returnerats till oss. OuthÀmtade paket som returneras till oss fraktas pÄ din risk och det Àr du som stÄr för fraktkostnaden. Det Àr dÀrför viktigt att du hÀmtar ut ett paket Àven om du Ängrat ditt köp. Har du som kund missat att hÀmta ut paketet, men vill ha varan, betalar du sjÀlv fraktkostnaden för det andra utskicket.


Ångerfrist och meddelande
VÄr mÄlsÀttning Àr att du ska vara nöjd med köp gjorda genom hemsidan. Om sÄ dock inte Àr fallet sÄ har du genom Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affÀrslokaler rÀtt att Ängra och returnera ditt köp i 14 dagar frÄn det att du fick varan i din besittning (ÄngerrÀtt och Ängerfrist). Vill du göra din ÄngerrÀtt gÀllande sÄ mÄste du meddela oss det i enlighet med punkt 11. Du kan returnera varan genom frakt eller hos oss i butiken (se returadressen i punkt 11). Det Àr du som stÄr för fraktkostnaden av varan om du vill returnera varan genom frakt. DÀrutöver kan du eventuellt bli ersÀttningsskyldig för den vÀrdeminskning av varan som uppstÄtt pÄ grund av att du hanterat varan i större omfattning Àn vad som varit nödvÀndigt för att faststÀlla dess egenskaper eller funktion. Om du returnerar en vara sÄ ska förpackningen obruten och i oskadat skick med eventuella etiketter kvar.

Undantag
ÅngerrĂ€tten gĂ€ller inte om varan tillverkats enligt dina anvisningar eller om varan pĂ„ grund av din bestĂ€llning annars fĂ„tt en tydlig personlig prĂ€gel, till exempel mĂ„ttbestĂ€llda möbler eller belysning. ÅngerrĂ€tten omfattar INTE tapeter och tyger. Detta dĂ„ samtliga tapeter och tyger trycks och beskĂ€rs efter bestĂ€llning. Dessa produkter blir sĂ„ledes unika i form av fĂ€rgbad och mĂ„tt vid varje tillverkning. Observera att fĂ€rgskillnader mellan olika tillverkningar inte ger dig rĂ€tt till retur. Vi rekommenderar dĂ€rför alltid att bestĂ€lla klipprover innan en bestĂ€llning. 

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affÀrslokaler innehÄller ett antal bestÀmmelser som begrÀnsar rÀtten att utnyttja ÄngerrÀtten. Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affÀrslokaler 2 kapitlet 11§ punkt 3 gÀller inte ÄngerrÀtt om avtalet avser varor som tillverkas enligt konsumentens anvisningar. Hos oss pÄ Brittfurn gÀller det tapeter tyger, belysning, trÀ och klÀdda möbler som Àr bestÀllningsvaror och tillverkas efter kundens enskilda önskemÄl nÀr bestÀllningen Àr gjord. De bilder och beskrivningar som finns pÄ hemsidan Àr sÄledes i detta fall ett showroom för vad som kan tillverkas. NÀr kunden bestÀller en vara pÄbörjas en tillverkning enligt de anvisningar kunden ger genom bestÀllningen. Varan tillverkas enskilt för kunden och Brittfurn har ingen möjlighet att ta tillbaka och sÀlja vidare varan. Brittfurn kan pÄ grund av detta i dessa fall inte erbjuda nÄgon ÄngerrÀtt.

ÅngerrĂ€tten gĂ€ller inte för varor som Ă€r köpta i befintligt skick i den fysiska butiken, till exempel visningsexemplar.

ÅngerrĂ€tten gĂ€ller inte för nĂ€ringsidkare.

Återbetalning
Om du Ängrar ditt köp och returnerar varan i enlighet med punkt 10 sÄ Äterbetalar vi det som du betalat för varan utan onödigt dröjsmÄl, dock senast 14 dagar frÄn att vi tog emot ditt meddelande om att du Ängrat ditt köp.


VÀnligen kontakta oss pÄ följande adress, telefon eller e-post vid retur eller reklamation:

Brittfurn AB
Sturegatan 20
114 36 Stockholm
Tel: 08-661 70 80
E-post: info@brittfurn.se


Vi befrias frÄn att fullgöra de förpliktelser som anges i detta avtal om fullgörandet av förpliktelserna förhindras pÄ grund av omstÀndigheter utanför vÄr kontroll som vi skÀligen inte kunnat rÀkna med i samband med avtalets trÀffande, om omstÀndigheterna vÀsentligen inverkar pÄ vÄr möjlighet att fullgöra förpliktelserna. Detsamma gÀller de följder och konsekvenser som uppstÄtt till följd av ovan sagda omstÀndigheter och dessa följder och konsekvenser skÀligen inte kunnat undvikas. Det hÀr inkluderar, men Àr inte begrÀnsat till, myndighetsbeslut, krig, naturkatastrofer, eldsvÄda, olycksfall, arbetskonflikt.


För konsumenter
Vi strÀvar alltid efter att vÄra kunder ska vara nöjda med de varor och tjÀnster som vi tillhandahÄller. DÀrför har vi som princip att i första hand lösa eventuella oenigheter genom att komma överens om en lösning som gynnar bÄda parter. Om vi trots vÄra anstrÀngningar inte gör detta sÄ ska du vÀnda dig till AllmÀnna ReklamationsnÀmnden (ARN) för en oberoende prövning eller svensk domstol som tillÀmpar svensk rÀtt. Vi följer ARN:s rekommendationer.

För nÀringsidkare
Vi strÀvar alltid efter att vÄra kunder ska vara nöjda med de varor och tjÀnster som vi tillhandahÄller. DÀrför har vi som princip att i första hand lösa eventuella oenigheter genom att komma överens om en lösning som gynnar bÄda parter. Om vi trots vÄra anstrÀngningar inte gör detta sÄ ska frÄgan avgöras utav svensk domstol och enligt svensk rÀtt.