Se belysing från Visual Comfort här!

Köpvillkor

Brittfurns e-shop och butik erbjuder stilrena och klassiska möbler, vacker inredning och namnkunniga märken från England och resten av världen. Vi söker ständigt efter de bästa märkena och kolle... Read more

Brittfurns e-shop och butik erbjuder stilrena och klassiska möbler, vacker inredning och namnkunniga märken från England och resten av världen. Vi söker ständigt efter de bästa märkena och kollektionerna med betoning på internationell inredning och design. Vi vill att du som kund ska känna att det är bekvämt och tryggt att handla genom vår e-shop ”www.brittfurn.se” (härefter ”hemsidan”) och den fysiska butiken. Därför tillämpar vi nedan stipulerade köp- och leveransvillkor (härefter ”villkoren”) på de beställningar som sker i enlighet med första punkten.

Översikt

1. Tillämpningsområde


Dessa villkor tillämpas på samtliga beställningar och köp som är gjorda genom hemsidan eller den fysiska butiken av en konsument eller näringsidkare och där leverans sker till en medlemsstat i Europeiska Unionen. Med konsument avses en fysisk person som handlar för ändamål som huvudsakligen faller utanför näringsverksamhet. I de delar detta avtal strider mot Konsumentköplag (1990:932) eller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ska dessa tillämpas istället då det rör sig om ett avtal med en konsument. Vid avtal med näringsidkare används Köplag (1990:931) som utfyllnad gällande frågor som inte avtalats om i detta avtal.

2. Pris


2.1 Mervärdesskatt
Samtliga priser på hemsidan är angivna i svenska kronor och är inklusive moms om 25%. Moms utgår vid samtliga beställningar där leverans sker till en medlemsstat i Europeiska Unionen.

2.2 Frakt
Samtliga priser på hemsidan är angivna exklusive frakt. Vi levererar alla tapet- och tygköp över 500 svenska kronor fraktfritt till Sverige, Danmark eller Finland. Vid köp under 500 svenska kronor med leverans till ovan nämnda länder eller, oavsett pris, vid köp med leverans till något annat än tidigare nämnda länder tillkommer en kostnad för frakt. Fraktkostnaden anges i samband med beställningen.

De ovannämnda fraktkostnaderna gäller endast för tapeter, tyger och belysning. Gällande möbler tillkommer kostnad för leverans som normalt kostar 1 000 kr. Önskar kunden köpa till inbärning av varan tillkommer en ytterligare kostnad som beräknas vid köptillfället.

2.3 Tapet- och tygprover
Att beställa tapet- och tygprover kostar 50 svenska kronor. Proverna skickas med vanlig post och är därför omöjliga att spåra. Detta gör att Brittfurn saknar kontroll över dess leverans när provet väl är skickat. Vanlig leverans tid är 1 till 3 veckor. Har inte tapetprovet kommit efter 3 veckor, vänligen kontakta Brittfurn för att få ett nytt utskickat.

2.4 Rabattkod och Presentkort
Om du vill nyttja en rabattkod eller ett presentkort måste du ange detta i samband med beställningen. En icke angiven rabattkod eller ett icke angivet presentkort kan inte lösas in efter att beställningen fullgjorts.

3. Beställning


Er beställning gjord genom hemsidan är inte bindande för Brittfurn i samband med att du mottagit en orderbekräftelse. Detta beror på att en stor del av vårt sortiment utgörs av beställningsvaror. Dessa varor kan ha tagits ur produktion eller av någon annan anledning vara omöjliga för oss att leverera. Brittfurn förbehåller sig därför rätten att makulera ordern inom en vecka från den tidpunkt orderbekräftelsen mottagits. Detta händer endast i undantagsfall och Brittfurn strävar alltid efter att meddela kunden så fort vi får vetskap om detta.

Prisändring och uppenbart felaktigt prissatta varor
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser vid omständigheter som vi inte rår över (till exempel valutaförändringar, höjda inköps- eller tillverkningspriser eller höjd moms). Därutöver förbehåller vi oss rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt.

4. Färger, Bilder, Mönster och Prover


Färger och mönster uppfattas olika av olika personer. Det här gör att de produkttexter som beskriver våra varor är tänkta att ge dig en känsla, snarare än en fullständig och uttömmande beskrivning, av en varas beskaffenhet. Det är inte ovanligt att till exempel en tapetfärg uppfattas annorlunda på en datorskärm än i faktisk fysisk form. Vi kan aldrig garantera att tapeten eller tyget blir exakt samma färg som kundens befintliga tapet, tapetprov eller tapetboken i vårt showroom. Detta är på grund av att tapeterna och tygerna tillverkas i olika omgångar. Om kunden vill ha exakt samma färgskala som tidigare beställning så måste vi ha batchnummret som följer med varje tapetrulle. Ovan sagda gör att vi starkt rekommenderar att du beställer enstaka tapet eller tygprover innan du gör ditt fullständiga köp. Tapeter och tyger är beställningsvaror och omfattas inte av ångerrätten (se punkt 10). Att beställa tapet- eller tygprover kostar 50 svenska kronor. Proverna är oftast i A4- eller aningen mindre, format.

Då många av våra varor, exempelvis möbler, tillverkas på beställning eller utefter köparens önskemål så kan dessa varor skilja sig i färgnyanser från exemplar till exemplar. Detta är något som säljaren inte kan påverka eftersom att samtliga Brittfurns möbler är tillverkade för hand och med material som kan skifta i egenskaper från exemplar till exemplar. Vår ambition är att tillgodose köparens önskemål så långt som är möjligt.

5. Betalning


Vi erbjuder tre olika betalningssätt via hemsidan:

Klarna Checkout
Betalning via Klarna Checkout. Klarna Checkout erbjuder olika lösningar för din betalning. Du kan betala mot faktura, antingen hela beloppet eller i delbetalningar. Om du har ett konto hos Klarna så kan du samla flera köp och betala dem på en och samma gång. Du kan dessutom betala genom banköverföring eller med kort.Observera att företagskunder inte kan betala via Klarna Checkout.

Betalning mot faktura
Önskas betalning mot faktura ber vi dig maila oss på info@brittfurn.se med information om vad som önskas köpas och dina faktureringsuppgifter. Observera att beställningen skickas in till fabriken efter att Brittfurn har mottagit betalningen till sitt konto.

Betalning med betal- eller kreditkort (VISA och Mastercard)
Kortnummer och kortets giltighetstid måste anges. Pengarna dras från kortet vid beställningstillfället. Kontrollera att ingen spärr mot internetbetalning finns på kortet. Vid kortbetalning använder vi oss av Shopify Payments som samarbetspartner. Shopify Payments verifierar kreditkortet online på ett snabbt och säkert sätt. Kortnumret skickas genom en krypterad uppkoppling direkt till banken. Vi har ej tillgång till någon kortinformation eller bankkontoinformation. Om betalningen godkänns av banken överförs pengar från ditt konto till vårt konto.

Vid beställning och köp i den fysiska butiken
Vid beställning och köp på plats i den fysiska butiken erbjuds betalning via betal- eller kreditkort eller faktura. Observera att beställningen skickas in till fabriken efter att Brittfurn har mottagit betalningen.

Handpenning
Vid beställning av produkter med normal leveranstid på 12 veckor eller längre erbjuds kunden att först betala en handpenning om 30 % av totalbeloppet för att beställningen ska skickas till fabriken, istället för att betala hela beloppet direkt vid beställning. Slutbetalning av resterande 70 % av totalbeloppet sker sedan vid uthämtande eller leverans av varan. Handpenningen återbetalas inte till köparen om köparen skulle häva köpet.

6. Leverans


Leveranstid
Leveranssätt, villkor och leveranstid varierar beroende på typ av vara och land. Till exempel kan en specialbeställd vara ta längre tid att leverera än en som finns i lager i samband med beställningen. Normal leveranstid för tapeter beror bland annat på vilken leverantör som tillverkar den, från vilket land den skickas och lagerstatus. Normal leveranstid för varje enskild tapet finns specificerad på hemsidan under beskrivningen av tapeten.

För möbler är normal leveranstid 12 veckor. Våra leveranstider kan dock komma att påverkas av faktorer utanför vår kontroll så som exempelvis förseningar från 3:e part. Ett exempel som kan hända är när vi säljer tygmöbler där tyget beställs från tygleverantören som i sin tur skickar tyget direkt till möbelfabriken. Efter att tyget mottages av möbeltillverkaren inspekteras tyget noggrant av fabriken. Ifall det är något fel på tyget beställs/skickas nytt tyg från tygleverantören. Ett annat scenario som kan uppstå är att tyget är slut hos tygleverantören. Utöver detta kan det finnas andra scenarier som kan uppstå som är utom vår kontroll. Således är dessa leveranstider enbart en uppskattning och kan skilja sig från beställning till beställning.

Dröjsmål i leverans
I det fall att leveransen av varan dröjer från vad som avtalats eller från vad som skäligen kan antas utgöra normal leveranstid strävar vi efter att i god tid underrätta kunden om detta. Skulle leveransen ändock dröja ber vi dig att kontakta oss snarast möjligt. På så sätt kan vi snabbt och enkelt utreda vad som är orsaken till dröjsmålet. Vi använder oss av Postnord Logistics när vi skickar tapeter och tyger. Alla andra leveranser sker genom individuella transportföretag beroende på produkten. Förseningar kan uppstå i deras leveranstider. Brittfurn är inte ansvarigt för leveranstiden när paketet övergått till transportbolaget. Vi hjälper gärna våra kunder att reda ut anledningen till en eventuell försening.

Leveranssätt (inom Sverige)
•  Försändelse via post.
•  Hämta i vår butik. Varorna kan hämtas i vårt showroom på Sturegatan 20 i Stockholm, utan extra kostnad. Vi kontaktar dig när produkten är färdig att hämta. 

Transportskador
Vi använder oss av noga utvalda transportörer av god kvalitet. Dock kan transportskador alltid uppkomma. Som köpare är du skyldig att vid avlämnandet, eller i nära samband med avlämnandet, undersöka varan noga. Om du upptäcker att varan är skadad på något sätt ska du kontakta transportören eller vår kundservice (se punkt 11 för kontaktuppgifter). Transportskador är transportörens, inte Brittfurns, ansvar. Brittfurns ansvar för varan upphör när den lämnar butiken med transportföretaget. Trots detta kommer vi självklart alltid göra vårt bästa för att hjälpa er i kontakt med transportören.

Brexit & Covid-19
I samband med Brexit och Covid-19 kan det förekomma fördröjningar för samtliga fraktsätt. Vi gör vårt bästa för att påskynda samtliga leveranser.

7. Fel i vara


Om du anser att varan på något sätt är behäftad med fel så bör du reklamera varan i enlighet med punkt 8. Om varan är felaktig och du har reklamerat i rätt tid så ser vi till att felet avhjälps eller att varan byts ut. Vill du hävda fel i vara så är det ur bevissynpunkt av vikt att du har orderbekräftelsen. Se därför till att spara den.

8. Reklamation


Reklamation av fel i vara eller av dröjsmål i leverans ska ske inom skälig tid. Våra kontaktuppgifter hittar du under punkt 11. Vid tapeter och tyger går det ej att reklamera vara om varan är använd. Var noga med att undersöka tapet/tyg innan användning. Brittfurn byter ej ut tapetrullar som är uppsatta eller tyger som är uppsydda.

9. Outhämtade paket


Vi ansvarar inte för paket som inte uthämtats inom skälig tid. Vi ansvarar inte heller för outhämtade paket som returnerats till oss. Outhämtade paket som returneras till oss fraktas på din risk och det är du som står för fraktkostnaden. Det är därför viktigt att du hämtar ut ett paket även om du ångrat ditt köp. Har du som kund missat att hämta ut paketet, men vill ha varan, betalar du själv fraktkostnaden för det andra utskicket.

10. Ångerrätt för konsumenter


Ångerfrist och meddelande
Vår målsättning är att du ska vara nöjd med köp gjorda genom hemsidan. Om så dock inte är fallet så har du genom Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra och returnera ditt köp i 14 dagar från det att du fick varan i din besittning (ångerrätt och ångerfrist). Vill du göra din ångerrätt gällande så måste du meddela oss det i enlighet med punkt 11. Du kan returnera varan genom frakt eller hos oss i butiken (se returadressen i punkt 11). Det är du som står för fraktkostnaden av varan om du vill returnera varan genom frakt. Därutöver kan du eventuellt bli ersättningsskyldig för den värdeminskning av varan som uppstått på grund av att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Om du returnerar en vara så ska förpackningen obruten och i oskadat skick med eventuella etiketter kvar.

Undantag
Ångerrätten gäller inte om varan tillverkats enligt dina anvisningar eller om varan på grund av din beställning annars fått en tydlig personlig prägel, till exempel måttbeställda möbler eller belysning. Ångerrätten omfattar INTE tapeter och tyger. Detta då samtliga tapeter och tyger trycks och beskärs efter beställning. Dessa produkter blir således unika i form av färgbad och mått vid varje tillverkning. Observera att färgskillnader mellan olika tillverkningar inte ger dig rätt till retur. Vi rekommenderar därför alltid att beställa klipprover innan en beställning. 

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2 kapitlet 11§ punkt 3 gäller inte ångerrätt om avtalet avser varor som tillverkas enligt konsumentens anvisningar. Hos oss på Brittfurn gäller det tapeter tyger, belysning, trä och klädda möbler som är beställningsvaror och tillverkas efter kundens enskilda önskemål när beställningen är gjord. De bilder och beskrivningar som finns på hemsidan är således i detta fall ett showroom för vad som kan tillverkas. När kunden beställer en vara påbörjas en tillverkning enligt de anvisningar kunden ger genom beställningen. Varan tillverkas enskilt för kunden och Brittfurn har ingen möjlighet att ta tillbaka och sälja vidare varan. Brittfurn kan på grund av detta i dessa fall inte erbjuda någon ångerrätt.

Ångerrätten gäller inte för varor som är köpta i befintligt skick i den fysiska butiken, till exempel visningsexemplar.

Ångerrätten gäller inte för näringsidkare.

Återbetalning
Om du ångrar ditt köp och returnerar varan i enlighet med punkt 10 så återbetalar vi det som du betalat för varan utan onödigt dröjsmål, dock senast 14 dagar från att vi tog emot ditt meddelande om att du ångrat ditt köp.

11. Kontaktuppgifter


Vänligen kontakta oss på följande adress, telefon eller e-post vid retur eller reklamation:

Brittfurn AB
Sturegatan 20
114 36 Stockholm
Tel: 08-661 70 80
E-post: info@brittfurn.se

12. Force Majeure


Vi befrias från att fullgöra de förpliktelser som anges i detta avtal om fullgörandet av förpliktelserna förhindras på grund av omständigheter utanför vår kontroll som vi skäligen inte kunnat räkna med i samband med avtalets träffande, om omständigheterna väsentligen inverkar på vår möjlighet att fullgöra förpliktelserna. Detsamma gäller de följder och konsekvenser som uppstått till följd av ovan sagda omständigheter och dessa följder och konsekvenser skäligen inte kunnat undvikas. Det här inkluderar, men är inte begränsat till, myndighetsbeslut, krig, naturkatastrofer, eldsvåda, olycksfall, arbetskonflikt.

13. Tvist


För konsumenter
Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda med de varor och tjänster som vi tillhandahåller. Därför har vi som princip att i första hand lösa eventuella oenigheter genom att komma överens om en lösning som gynnar båda parter. Om vi trots våra ansträngningar inte gör detta så ska du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för en oberoende prövning eller svensk domstol som tillämpar svensk rätt. Vi följer ARN:s rekommendationer.

För näringsidkare
Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda med de varor och tjänster som vi tillhandahåller. Därför har vi som princip att i första hand lösa eventuella oenigheter genom att komma överens om en lösning som gynnar båda parter. Om vi trots våra ansträngningar inte gör detta så ska frågan avgöras utav svensk domstol och enligt svensk rätt.